Personal Learning Environment (PLE) o els Entorns Personals d’Aprenentatge (EPA) són el conjunt d’eines,
aplicacions, serveis webs, relacions i/o interaccions que una persona utilitza
per a gestionar el seu propi procés d’aprenentatge. Amb Internet, i
especialment amb la Web 2.0, aquest entorn s’ha enriquit i diversificat gràcies
a les eines i recursos gratuïts que ens dóna. És una manera d’aprendre, de manera formal o
informal, que es troba dins del currículum. Per tant, és un enfocament de l’aprenentatge.
Aquests entorns són personals, és a dir, estan adaptats a les necessitats,
objectius i estil de cadascú. Són un conjunt d’eines, però també de contactes i
interaccions que ens ajuden a aconseguir la informació que necessitem, en el moment
que la busquem. Ens permeten prendre el control del nostre propi aprenentatge,
gestionant-lo eficaçment.
Té tres parts
(tots els continguts que podem trobar a la xarxa, a través dels contactes, etc.,
els podem classificar en: eines, tot allò que fem servir i que un mateix tria
(Twitter), els recursos, fonts d’informació o dispositius (canals educatius del
Youtube) i la Xarxa Personal d’aprenentatge, persones amb les que mantens
contacte (Facebook). En un PLE hi ha d’haver participació activa. És una peça
clau en el desenvolupament professional docent, en la formació i l’aprenentatge
permanent. Alguns exemples són symbaloo, socrative, kuizza i doulingo. Trobem diferents eines per la creació d’un
PLE: les eines sincròniques, que permeten la comunicació a temps real com els
xats, i les eines asincròniques, per comunicar-se, però no té perquè ser a
temps real com el mail.
No hay comentarios:
Publicar un comentario